entenda-como-o-marketing-relacionado-a-causa-pode-ajudar-na-reputação-das-empresas

Entenda como o Marketing Relacionado à Causa pode ajudar na reputação das empresas

Ações trabalhadas na estratégia de marketing de causa trazem diversos benefícios para empresas, inclusive impactam na reputação da organização, saiba como fazer.

Uma empresa que investe em Marketing Relacionado à Causa (MRC) se beneficia de inúmeras maneiras entre elas, aumento do senso de pertencimento dos colaboradores, maior engajamento dos consumidores e conquista de reconhecimento e admiração da comunidade, com ganhos para sua imagem e, consequentemente, para construção de uma reputação positiva.

No artigo de hoje vamos descobrir alguns importantes indicadores que apontam para o MRC como uma estratégia relevante para ser considerada no mix de investimentos em comunicação e marketing das empresas.

Reputação e MRC

Primeiramente, vamos refletir brevemente sobre reputação. O termo “reputação” é comumente definido como a fama adquirida a partir da forma como algo ou alguém é percebido. Aplicada ao mundo corporativo, a reputação de uma empresa parte da avaliação feita pelos seus grupos de relacionamento, também conhecidos como stakeholders, em termos de afeição, estima e reconhecimento.

Mas afinal de contas, o que os stakeholders levam em consideração nessa avaliação? De acordo com diversas metodologias, a reputação de uma organização deve ser mensurada a partir de múltiplas dimensões como inovação, cultura organizacional, governança, liderança, desempenho financeiro e responsabilidade social. Desse modo, empresas que se preocupam em desenvolver a comunidade do entorno, promovem a diversidade e cuidam do meio ambiente fortalecem suas reputações perante os stakeholders.

Agora, vamos refletir sobre a definição de marketing relacionado à causa? Eu costumo defini-lo como uma estratégia de formulação e implementação de atividades de marketing feita para contribuir com uma causa, caracterizada pela parceria comercial entre empresas e organizações sociais e pela relação direta entre a venda de um produto ou outra ação do consumidor e uma doação, trazendo benefícios para os negócios, para as causas e para os consumidores. É, portanto, uma iniciativa que alinha as estratégias de marketing com as necessidades da sociedade, ajudando a melhorar o conhecimento e a percepção dos stakeholders sobre a responsabilidade social da empresa e, consequentemente, contribuindo para o fortalecimento de sua reputação.

MRC Estratégico e MRC Tático

Dizem que se leva anos para construir uma boa reputação e apenas alguns minutos para perdê-la. De fato, quando se trata de gestão da reputação, sabemos que é preciso considerar uma série de estratégias de curto, médio e longo prazo para assegurar o alinhamento de discurso e prática com regularidade e consistência.

Quando pensamos na contribuição do MRC na construção de uma reputação positiva para marcas e empresas é de fundamental importância compreender a diferença entre o MRC Estratégico e o MRC Tático para que você faça a melhor escolha dentro do seu planejamento estratégico.

 – MRC Estratégico: tem como característica a sustentação de ações e parcerias de longo prazo. Neste caso, a causa passa a ser parte da marca ou do posicionamento da empresa. Exemplos: Hering, que há anos abraçou a campanha de diagnóstico precoce do câncer de mama e a Reserva, que recebeu o selo sistema B por uma série de ações contínuas dentre elas, a doação de 5 pratos de comida a cada peça vendida.

 – MRC Tático: estratégia caracterizada pelo desenvolvimento de ações com prazo determinado. Exemplo: uma campanha no Natal em que o lucro obtido com as vendas de um determinado produto é destinado a uma ONG que apoia a causa das crianças com deficiência. Neste caso, vale ressaltar que não basta fazer uma campanha pontual e nunca mais falar sobre o tema, pois os resultados são limitados e a empresa corre o risco de ser percebida com desconfiança e como oportunista.

Portanto, tanto no MRC Estratégico como no MRC Tático a causa deve permear as políticas e práticas da companhia. Ambos devem estar alinhados à política de responsabilidade social da empresa, ao programa de investimento social e à estratégia de negócio.

Benefícios do MRC para reputação das empresas

Segundo um estudo realizado pela Ipsos, as pessoas desejam que as empresas liderem as transformações sociais do país, pois tendem a confiar mais na indústria que nos governos. Entre os entrevistados, 78% esperam que as corporações invistam muito mais em causas hoje do que investiam no passado.

De fato, os hábitos de consumo e a forma como as pessoas se relacionam com as marcas vem mudando radicalmente, principalmente entre os representantes da geração Z. Esse grupo é reconhecido pelo engajamento com marcas que comunicam apoio a causas como os direitos da população LGBTQIA+ ou a preservação do meio ambiente. Com mais acesso à informação, esse grupo altamente crítico leva seus ideais em consideração na hora de escolher produtos e serviços.


Mas será que o marketing de causa é bem percebido pelos consumidores? Um estudo do Instituto Ayrton Senna aponta que sim. Nele, 77% dos entrevistados se declaram totalmente favoráveis a ações de marketing de causa, um importante indicador de sucesso.


Quando baseado em uma estratégia consistente, especialmente a que considera a manutenção de ações em longo prazo, o Marketing Relacionado à Causa pode gerar muito valor para a imagem e reputação das empresas. Com a força das redes sociais, por exemplo, é comum observarmos consumidores relatarem suas experiências de maneira espontânea, simplesmente porque enxergaram valor em uma ação de marca cuja causa faça sentido para eles. E aqui vale uma ressalva: o contrário também é verdadeiro, portanto, para não errar, busque a ajuda de um especialista, sobretudo para te conectar ao parceiro certo.

Fale Conosco


Espero que este conteúdo o tenha ajudado a aumentar sua percepção de valor sobre o marketing de causa e como essa ferramenta pode ser altamente eficaz para alavancar a reputação de sua organização.

É importante ressaltar que antes de adotar o marketing de causa é preciso identificar uma forte conexão entre a atividade fim da empresa, seus princípios e valores e a causa que se deseja apoiar. Coerência, consistência e transparência são as palavras de ordem em uma sociedade que cobra por integridade e transparência das instituições que, por sua vez, estão cada vez mais vulneráveis e expostas à crítica dos consumidores.

Quer saber mais como o marketing de causa pode se encaixar na estratégia de investimentos da sua empresa? Entre em contato conosco e te ajudamos a começar.

Um abraço e até próxima!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-Mail
Daniel Tubenchlak

Daniel Tubenchlak

Mestre em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas, com pós-graduação em Marketing pela ESPM, MBA em Gestão de Projetos pela George Washington University e especialização em Licensing pela International Licensing Industry Merchandisers’ Association. Graduado em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Mais de 20 anos como gestor de negócios em empresas como Brasil Telecom (Oi), Unibanco (Itaú), Petróleo Ipiranga e organizações internacionais do 3º setor – UNICEF e WWF. Nestas, liderou projetos de marketing de causas e patrocínios com empresas líderes: Unilever, LG, Correfour e Tilibra/ACCO Brands.

Além de fundador e sócio da LT For Good, é professor de pós-graduação em cursos de MBA nas áreas de gestão e marketing.

Mais sobre MRC

Leia também

85 respostas

  1. Hello! Do you know if they make any plugins to assist
    with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for
    some targeted keywords but I’m not seeing very good success.

    If you know of any please share. Cheers! I saw similar blog here:
    Eco bij

  2. sugar defender ingredients Finding Sugar Protector has actually
    been a game-changer for me, as I’ve always been vigilant about managing my blood
    sugar degrees. With this supplement, I feel equipped to organize my health, and my most
    current medical check-ups have shown a substantial turn-around.
    Having a trustworthy ally in my corner offers me with a complacency
    and peace of mind, and I’m deeply thankful for the extensive
    difference Sugar Defender has actually made in my health.

  3. Having read this I thought it was extremely enlightening. I appreciate you spending some time and energy to put this content together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

  4. Nice post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis. It will always be helpful to read through content from other writers and practice a little something from other web sites.

  5. I have to thank you for the efforts you have put in writing this website. I am hoping to view the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my very own site now 😉

  6. sugar defender
    Adding Sugar Protector to my everyday regimen was one of the best choices I’ve produced
    my health. I’m careful regarding what I consume, however
    this supplement adds an extra layer of support. I really feel extra consistent throughout the day, and
    my yearnings have actually decreased dramatically.
    It’s nice to have something so basic that makes such a big distinction!

  7. You made some good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  8. I was extremely pleased to uncover this page. I wanted to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every little bit of it and I have you book marked to check out new information on your web site.

  9. Everything is very open with a very clear clarification of the challenges. It was definitely informative. Your site is very helpful. Thank you for sharing!

  10. Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am having difficulties with your RSS. I don’t understand why I can’t join it. Is there anyone else getting identical RSS issues? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanks.

  11. Howdy! I could have sworn I’ve visited this web site before but after looking at a few of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

  12. I’m impressed, I must say. Really rarely do I encounter a blog that’s both educative and entertaining, and let me tell you, you’ve got hit the nail for the head. Your notion is outstanding; the pain is something that insufficient everyone is speaking intelligently about. We’re happy that we came across this at my look for some thing concerning this.

  13. After research a couple of of the weblog posts in your website now, and I really like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark website record and will probably be checking back soon. Pls check out my site as effectively and let me know what you think.

  14. An interesting discussion will probably be worth comment. I think that you can write more about this topic, it might not certainly be a taboo subject but usually individuals are inadequate to speak on such topics. To a higher. Cheers

  15. I was pretty pleased to discover this great site. I want to to thank you for ones time just for this fantastic read!! I definitely liked every part of it and i also have you book-marked to see new stuff in your website.

  16. I’d must talk to you here. Which isn’t something Which i do! I love to reading an article that can make people believe. Also, thanks for allowing me to comment!

  17. Thank you for another excellent article. Where else may anybody get that kind of info in such an ideal way of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m on the look for such info.

  18. Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was curious about your situation; many of us have created some nice procedures and we are looking to trade methods with other folks, why not shoot me an email if interested.

  19. BTW, and I hope we do not drag this too long, but care to remind us just what kind of weapons were being used on Kurds by Saddams army? To the tune of hundreds of thousands of dead Talk about re-written history

  20. Can I simply say thats a relief to uncover someone who in fact knows what theyre talking about on-line. You definitely have learned to bring an issue to light and work out it critical. More people ought to see this and understand this side from the story. I cant believe youre no more well-liked since you undoubtedly develop the gift.

  21. Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you spending some time and effort to put this information together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

  22. Spot lets start work on this write-up, I truly believe this web site needs far more consideration. I’ll apt to be once more to see a lot more, many thanks for that information.

  23. Hiya, I am really glad I’ve found this information. Nowadays bloggers publish only about gossips and net and this is actually irritating. A good blog with interesting content, this is what I need. Thanks for keeping this website, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Cant find it.

  24. hello anyone, I used to be just checkin out this internet site and I really admire the foundation of your article, and have absolutely nothing to do, so if anyone wants to have an engaging convo about this, make sure you get in touch with me on myspace, my name is kim smith

  25. Needed to put you that little remark to say thank you over again for your marvelous tricks you’ve contributed on this site. This has been wonderfully open-handed with people like you to convey freely what exactly a number of people might have offered as an e-book to end up making some money for themselves, even more so considering the fact that you could possibly have tried it if you considered necessary. The secrets additionally acted to provide a good way to be certain that other people online have the same keenness just like my personal own to understand lots more in terms of this matter. I’m sure there are lots of more pleasant periods up front for folks who check out your website.

  26. Greetings! Very useful advice in this particular post! It’s the little changes that make the most significant changes. Many thanks for sharing!

  27. Nice post. I learn some thing tougher on various blogs everyday. Most commonly it is stimulating to read content off their writers and rehearse a little something at their store. I’d would rather apply certain while using the content in my weblog whether you do not mind. Natually I’ll provide a link with your internet blog. Thanks for sharing.

  28. Thank you for making my personal students have access to your website post. Your kindness will be greatly appreciated. I’ve got some ongoing projects and I wanted all these students assist me with it. The only way they could do this was carry out some exploration on the internet so as to help make my work faster. They came across your site along with the content on it, specially this blog post, seriously helped them to come to good conclusions on things we needed to carry out. Of course, I will continue to visit the site for new updates on this major and other issues useful.

  29. An interesting discussion is worth comment. I think that you need to write more on this matter, it may not be a taboo subject but usually individuals are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

  30. Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am having troubles with your RSS. I don’t know the reason why I cannot subscribe to it. Is there anyone else getting the same RSS problems? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanks.

  31. I do trust all of the ideas you’ve introduced for your post. They’re very convincing and will definitely work. Still, the posts are very short for beginners. May you please prolong them a bit from next time? Thank you for the post.

  32. When I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I receive four emails with the same comment. Perhaps there is an easy method you can remove me from that service? Thanks.

  33. There are a few interesting points over time in this article but I do not determine if every one of them center to heart. There’s some validity but I am going to take hold opinion until I check into it further. Excellent write-up , thanks therefore we want a lot more! Added to FeedBurner likewise

  34. Hello there! This article could not be written any better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I’ll forward this post to him. Fairly certain he’ll have a great read. Thanks for sharing!

  35. Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am going through troubles with your RSS. I don’t know the reason why I cannot join it. Is there anybody else getting similar RSS problems? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanks!

  36. Thank you, I have just been looking for info approximately this subject for ages and yours is the greatest I’ve came upon till now. However, what concerning the bottom line? Are you certain concerning the source?

  37. Can I simply just say what a relief to uncover somebody who actually understands what they’re discussing on the net. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people have to check this out and understand this side of the story. I can’t believe you’re not more popular given that you surely possess the gift.

Deixe um comentário

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *

WeCreativez WhatsApp Support
Se precisar de nossa ajuda com alguma dúvida, sinta-se livre para nos falar aqui.
👋 Olá, como posso te ajudar hoje?

Canvas do MRC

Preencha as informações abaixo para ter acesso à ferramenta de Planejamento Estratégico.

Skip to content